Kerst in wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Marjolein Ridder - WaarBenJij.nu Kerst in wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Marjolein Ridder - WaarBenJij.nu

Kerst in wenen

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

25 November 2014 | Oostenrijk, Wenen

Van mij mag Sinterklaas dit jaar mijn huisje voorbij rijden op zijn witte schimmel. In nederland zijn de oude pieten vervangen door clownspieten. Nu was ik al bang voor de 'gewone' zwarte piet, maar met een clownspiet in de buurt zou ik helemaal de straat niet meer op gaan. Helaas gaat het er hier in Oostenrijk niet veel beter aan toe. In plaats van zwarte-, gekleurde-, clowns-, of stroopwafelpieten heeft sinterklaas hier een duivelse metgezel die alle kinderen de stuipen op het lijf jaagt. Als kinderen stout zijn geweets worden de kinderen gegeselt of in een zak gestopt en meegenomen naar een bos. Niet echt een kindvriendelijk verhaal lijkt me en ik zal jullie verder de details besparen. Het schijnt zelfs dat er nog steeds mensen zijn die in december hier de straat opgaan als dit duiveltje, die Krampus wordt genoemd, en mensen bang maken. Ook hier begin december dus niet meer alleen naar buiten.
Gelukkig is wenen zelf al helemaal in de kerstsfeer gehuld en slaat het samen met mij sinterklaas lekker over dit jaar. En dat blijkt maar, want wat is het al gezellig hier. Op elke hoek van de straat kun je warme gluhwein of punsch drinken en kerstmarkten vullen de straten. Superjaloers ben ik dat we dit niet in Nederland hebben, dus ga ik er nu volop van genieten. Tot nu toe is mijn favoriet nog steeds de markt bij Rathaus. De mensen hier vinden die juist niet leuk omdat hij zo toeristisch is, maar ik vind m geweldig (Ik ben dan natuurlijk ook nog best wel een toerist hier). Het is ongeveer de grootste markt hier, met vanalles wat je aan kerstinkopen kan doen. Heerlijk. Overal waar je komt zie je weer andere dingen. Sommige dingen zie je natuurlijk vaker terugkomen, maar met zoveel kerstmarkten kan dat ook niet anders. Afgelopen weekend waren Jessica, Mirjam en Kelly op bezoek en hebben we op een hoop kerstmarkten een warm drankje gedaan.
Verder zijn ben ik al een paar keer gaan schaatsen op een kleine ijsbaan vlakbij stadtpark met wat manchester studenten. Het is heel gezellig daar en leuk om al die manchester studenten zo te zien stuntelen. Ook wel eens leuk om de enige te zijn die wel kan schaatsen, normaal ben ik namelijk degene die het niet goed kan. Ik ga dus nog steeds regelmatig op stap met de manchester studenten. We zijn ook al een paar keer uit geweest. Zo zijn we een keer per ongeluk in een hele chique tent beland waar iedereen in een nette jurk en op hakken liep. Het gekke was dat de meesten ook aan tafel zaten in plaats van op de dansvloer stond. Sommige van deze mensen waren zelfs al in slaap gevallen, saaie tent dus. We hebben het nog even geprobeerd met ons groepje op de dansvloer, maar zijn toen toch maar snel naar een andere kroeg gegaan.
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, maar ook met halloween zijn we lekker gaan feesten. Na wat optutten, voornamelijk schminken, zijn we naar een feest in een brouwerij gegaan. Een hele leuke locatie voor een feest, want er waren verschillende hallen waar ze dan ook verschillende muziek draaiden. Foto´s zijn te zien op facebook.
Ik vermaak me dus prima in wenen. Ik ben ondertussen al 3x naar de dierentuin hier geweest, goed dat ik een jaarkaart heb gekocht.
Het grootste nieuws is nog wel dat ik me echt heb laten overhalen om met het bedrijf mee te gaan skiien. Ik ben dus heel benieuwd hoe dat gaat worden. Ik heb zover ik me kan herinneren maar 1 keer op skis gestaan, dus dat wordt leuk.
Verder is de temperatuur hier toch echt steeds meer aan het dalen. Gelukkig nog net niet onder 0, maar het scheelt niet veel. Het wordt dus tijd om binnenkort echt even te gaan shoppen voor winterkleren. Waar je in nederland er nog vanaf komt met een extra laagje, gaat je dat hier toch echt niet lukken. Waarschijnlijk wordt het zelfs tijd voor een nieuwe winterjas binnenkort. Het vervelende is alleen dat iedereen de kachel binnen maximaal heeft staan. Dus buiten is het koud, maar als je binnenkomt heb je het dan ook gelijk echt bloedheet. Dan heb je haast geen trek meer in die warme chocolademelk om een beetje op te warmen.
Nou dat was het wel weer even voor deze keer. Schroom niet om me een berichtje te sturen als je benieuwd bent hoe t hier gaat, alleen maar leuk! Tot de volgende blog!
Groetjes uit het nu al koude wenen! Brrrr

  • 25 November 2014 - 18:51

    Jolande:

    Geen Sinterklaas, maar wel truffelkruidnoten?????
    Verder vallen de gekleurde Pieten erg mee. Ik heb tot nu toe alleen maar zwarte gezien.
    Ben benieuwd naar je Kerst-aankopen en de foto's. xxx

  • 26 November 2014 - 22:12

    Leny:

    ha,ha jouw leven daar is zo te lezen niet saai . Wel jaloers op de mooie kerstmarkten, maar geen tijd om even bij je langs te gaan. kom dan maar met mooie foto's en verhalen terug.
    Veel plezier op de piste!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Op verzoek een waarbenjij.nu aangemaakt. En waar ben ik? Wenen. Om precies te zijn: gatterederstraBe 10, 1230 Wien, 587. Wil je alles lezen over mijn stage en hoe het verder in wenen is, lees dan mijn blog. Ik zal proberen om alles zoveel mogelijk bij te houden. Net als jullie dit hopelijk zoveel mogelijk zullen lezen ;) Ik hoop dat jullie ervan zullen genieten. Liefs Marjolein

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 4219

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 01 Mei 2015

Wenen

Landen bezocht: